Yaşam

Sultan II. Mahmud’un imzasını taşıyan devasa levhanın onarımı tamamlandı.

2019 yılında Milli Saraylara kadar zamanla hız kazanan Topkapı Sarayı’nın onarım çalışmaları her alanda olduğu gibi koleksiyonlarda da etkisini gösterdi. Depolarda muhafaza edilen 3 bini aşkın sınır yapısından 300’ünün onarımı tamamlandı. Bu eserler geçtiğimiz Nisan ayında Topkapı Sarayı Enderun Avlusu Hazine Koğuşunda sergilendi.

Topkapı Sarayı’nın çok değerli Bordür Eserleri Koleksiyonu’nda çalışmalar devam ederken, Resim Onarım ve Konservasyon Atölyesi’nde devasa boyutuyla dikkat çeken bir levhanın onarımı tamamlanmak üzere. Sultan II. Mahmud imzalı eser 1810 – 1811 tarihlidir. 208 santimetreye 660 santimetre ölçülerindeki eserde, beyaz boyalı kumaş üzerine siyah mürekkeple ve celi çizgilerle “Allahu veliyyü’t – tevfik” yazılıdır. Yaklaşık 14 metrekarelik büyüklüğüyle benzerlerinden ayrılan eserin stant hazırlık çalışması, Milli Sarayların onarımı konusunda uzman dört kişilik bir grup tarafından yürütülüyor. Onarımda son aşamaya gelen II. Mahmud’un imzaladığı hat tabelasıyla ilgili Milli Saraylar Lideri Dr. Yasin Yıldız basın mensuplarına bilgi verdi.

“Sanatçılığını öne çıkarması açısından çok önemli bir eser.”

Çalışma hakkında bilgi veren Milli Saraylar Lideri Dr. Yasin Yıldız, “Öncelikle işin iki önemli boyutu var. Milli Saraylar koleksiyonundaki değerli eserlerimizden biri. Elbette öncelikle koleksiyonumuzda yer alan 3 bin modül eser arasında en büyük boyutlu eserlerden biridir. Bunu girişte belirtmemiz gerekiyor. Ancak belki de çalışmamızı daha değerli kılan bir diğer sebep de Osmanlı Padişahı II. Mahmud tarafından yazılmış olmasıdır. Hepimizin bildiği gibi II. Mahmud sınır bölgesinde değerli eserler vermiş bir padişahtır. Doğal olarak 19. yüzyılda yaptığı reformlarla tarihimizde tanınan bir şahsiyet olmasının yanı sıra sanatçılığını vurgulaması açısından da oldukça değerli bir eserdir. Mustafa Rakım Efendi’den resim eğitimi aldığını biliyoruz. Padişah olduktan sonra da hocasıyla ilişkisi devam ettiği için bu büyük hattatın, hat sanatında öne çıkmasına büyük katkı sağladığını biliyoruz. Aslında son araştırmalar, Sultan Mahmud’un sınır bölgesindeki çalışmalarında Mustafa Akın Efendi’nin onay ve düzenlemelerinin kanıtlarını bulabileceğimizi gösteriyor. “Bu açıdan çok değerli bir çalışmayla karşı karşıyayız” dedi.

“Topkapı Sarayı Hat Galerisi’nde de sergilenmesini düşünüyoruz.”

Restorasyon süreci hakkında bilgi veren Yıldız, şunları söyledi: “Bu çalışma bugün gördüğünüz gibi değildi. Takdir edersiniz ki Milli Saraylar Koruma çalıştayının bir yıl süren çalışması sonucunda iş bu noktaya geldi. Burada yapılan onarım çalışmaları son derece bilimsel sistemlerle gerçekleştiriliyor. Her aşama görüntülü olarak kayıt altına alınır. Her aşamada elde edilen bulgular ve uygulamalar raporlanmaktadır. Arkadaşlarımız bu konuda gerçekten örnek bir çalışma ortaya çıkardılar. Doğal olarak bu eseri sergilememizdeki asıl amacımız onu önümüzdeki yıllarda Topkapı Sarayı Darphanesi bölgesinde açılacak olan Milli Saraylar Hattı Müzesi’nde sergilemektir. Ama ondan önce bu güzel eserimizi daha erken bir zamanda toplumla buluşturmak amacıyla Cumhurbaşkanımızın nisan ayında açılışını yaptığı Topkapı Sarayı Sınır Galerisi Enderun avlusunda sergilemeyi planlıyoruz.”dedi.

“Tarihi kimliğimize katkı sağlayacağına inanıyoruz.”

Eserin tarihe ve şahsına olan katkılarından bahseden Yıldız, şöyle konuştu: “Sultan II. Mahmud’un sınırlarının değerli bir kısmı bugün Topkapı Sarayı’ndaki Hırka-i Saadet odasında yer alıyor. Onu oraya adadı. Her ne kadar bu yönleriyle tarihte çok tartışılan bir padişah olsa da sanatıyla çok farklı değerlendirme pencerelerinin açılabildiğini görüyoruz. Araştırmalarımıza göre saltanatının ilk yıllarında yazılmış bir eser olduğunu düşünüyoruz. “Dediğim gibi kamuoyuyla buluştuğunda bu anlamda tarihi kimliğimize değerli bir katkı sağlayacağına inanıyoruz” dedi.

yatagan-haber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu